Praktische info

Hieronder vind je alle praktische info over de Athora Great Bruges Marathon Run.

Zaterdag 15 oktober 2022

  • Afhalen borstnummer in de ‘Hallenzalen’ (Markt, Brugge): 12u00-17u

Zondag 16 oktober 2022

  • Afhalen borstnummer in de ‘Hallenzalen’ (Markt, Brugge): 8u30-10u30
  • Start Athora Great Bruges Marathon voor lopers: 10u00
  • Start Athora Great Bruges Half Marathon voor lopers: 10u00
  • Start Athora Great Bruges Half Marathon Walk: 10u30
  • Start Athora Great Bruges Family Walk (8km): 10u30
  • Sluiting finish: 16u30
  • Einde event: 17u00
  • Start: Dijver – Brugge
  • Finish: Grote Markt – Brugge
  • Afhalen borstnummer: Hallenzalen (Belfort) – Grote Markt – Brugge
  • Kleedkamers: Hallenzalen (Belfort) – Grote Markt – Brugge
  • Bewaarplaats sporttassen: Hallenzalen (Belfort) – Grote Markt – Brugge
  • Douches: Secundaire school Sint-Leo Hemelsdale (Potterierei 13)
  • Gepersonaliseerd borstnummer met jouw voornaam* met chip
  • Deelnemers aan de marathon ontvangen het exclusieve event T-shirt gratis bij hun inschrijving
  • Unieke medaille aan de finish
  • Foodmarket aan de finish
  • Bevoorradingsposten onderweg en aan de finish
  • Kleedkamers in het Belfort
  • Douches: Secundaire school Sint-Leo Hemelsdale (Potterierei 13)
  • Gratis bewaarplaats voor je sporttas in het Belfort
  • Een correcte km- en tijdsaanduiding op het parcours en aan de finish
  • Volledige uitslagen beschikbaar via de website
  • Parcoursbeschrijving online met aanduiding van de bevoorradingen
  • Sportinez-verzekering tijdens de wedstrijden.


*gepersonaliseerd borstnummer is enkel mogelijk voor deelnemers die zich t.e.m. 26 september 2022 online inschrijven.

Traditionele bevoorrading:

Ongeveer elke 2,5 km wordt er water voorzien en elke 5 km isotone sportdrank. Op kilometers 10, 20, 30, 35 en 40 zijn er bananen voorzien. Als de lopers aangekomen zijn, krijgen ze een fles sportwater en een suikerwafel.

Personal drinks:

Vertrouw je liever op jouw persoonlijke dranken? Je kan jouw persoonlijke dranken op zondag 16 oktober tussen 8u30 en 9u20 afgeven bij de personal drinks stand ter hoogte van het Belfort. Onze medewerkers verdelen de dranken over de 8 verschillende bevoorradingsposten.

Een tip: zorg ervoor dat jouw drankje duidelijk herkenbaar is zodat je niet hoeft te zoeken!

Ten laatste 1 week voor het evenement krijgen alle individueel ingeschreven deelnemers een bevestigingsmail met daarin hun gepersonaliseerd nummer (ingeschreven t.e.m. 26 september) of een e-ticket. Met dit nummer of e-ticket kan je ter plaatse je deelnamepakket afhalen aan de voorinschrijvingsstand op zaterdag 15 oktober (12u00-17u00) en zondag 16 oktober (8u30-10u30).

Wie ingeschreven is via een groep (school, bedrijf of vereniging) met groepsafhaling kan zijn/haar borstnummer niet persoonlijk afhalen, maar moet zich wenden tot de groepsverantwoordelijke. Deze persoon zal instaan voor het afhalen en verdelen van de borstnummers van de hele groep.

Het afhalen van je T-shirt gebeurt op vertoon van je enveloppe of e-ticket. Er zijn small, medium, large en extra-large T-shirts beschikbaar, in dames- & herenmaten.

Let wel: het aanduiden van de gewenste maat op het inschrijvingsformulier is louter informatief & geen garantie dat deze maat bij het afhalen van de T-shirt nog beschikbaar is. Hoe vroeger je je T-shirt komt ophalen, hoe meer kans je hebt dat de gewenste maat nog beschikbaar is.

De tijdsmeting gebeurt via een elektronische chip. Deze chip, aan de achterzijde van het borstnummer, meet de nettotijd tussen start en finish. Dat betekent dat je tijd pas begint te lopen als je over de startlijn passeert. Deze extra service zorgt voor een meer correcte tijdsopname.

Deze chip is in de inschrijvingsprijs inbegrepen en moet na de wedstrijd niet meer worden gerecupereerd.

Plooi het borstnummer niet en verwijder de stickertjes op de chip niet

Liefst zien we jullie per fiets, te voet of met het openbaar vervoer komen. De start bevindt zich op 1,5 km van het station van Brugge. Kom je toch met de wagen, dan raden we je aan om zeker de website van stad Brugge te raadplegen:  www.brugge.be/parkeren .

Athora Great Bruges Marathon

De tijdslimiet voor lopers voor de Athora Great Bruges Marathon bedraagt 5 uur. Op bevel van de politie zullen de wegen weer opengesteld worden voor het verkeer op basis van een tempo van 5 uur. Wie trager loopt, wordt uit de wedstrijd gezet maar kan wel op eigen risico het parcours vervolgen, maar moet zich net zoals de wandelaars strikt aan de verkeersregels houden.

Athora Great Bruges Half Marathon

Op politiebevel wordt het parcours weer opengesteld voor het verkeer na de laatste loper en dit volgens een strikt schema van 7 minuten per kilometer.

De kleedkamers en bewaarplaats sporttassen bevinden zich op de eerste verdieping van de ‘Hallenzalen’ in het Belfort aan de Grote Markt in Brugge.

Vanaf 8u30 kan je op zondag 16 oktober je sporttas afven aan de ‘bewaarplaats sporttassen’.

Er zal een genummerde sticker op je tas gekleefd worden. Hetzelfde nummer wordt ook op je borstnummer gekleefd. Na het lopen/wandelen kan je enkel op vertoon van je borstnummer met deze sticker je sporttas terug ophalen.

Losse kledingstukken of plastic zakken worden niet aanvaard. Zorg dus dat je een goed sluitende (sport)tas meebrengt om je spullen in te steken.

Bij inschrijving hoef je geen besttijd op te geven.

Voor zowel je eigen loopcomfort als die van je medelopers is het het meest aangewezen om in het startvak te staan van je beoogde eindtijd en bijhorende pacer. Dit moet zorgen voor een ideaal loopcomfort voor iedereen. Er is geen controle, want dankzij de fair play van de lopers kan iedereen vlot van start gaan.

De voorziene startvakken voor de marathon zijn: 2u59/3u15/3u30/3u45/3u59/4u15/4u30/4u45/5u00.
De voorziene startvakken voor de halve marathon zijn: 1u30/1u40/1u50/2u00/2u10/+2u10.

Een aantal zeer ervaren, voornamelijk Belgische, ultralopers onder leiding van Marnix Callewaert, hebben zich geëngageerd als tempomakers voor de Athora Great Bruges Marathon op zondag 16 oktober 2022.

De tempomakers zijn in het startvak makkelijk te herkennen aan hun gekleurde vlag met daarop de eindtijd:

Athora Great Bruges Marathon

  • 2u59 roze vlag
  • 3u15 blauwe vlag
  • 3u30 gele vlag
  • 3u45 rode vlag
  • 3u59 groene vlag
  • 4u15 zwarte vlag
  • 4u30 oranje vlag
  • 4u45 grijze vlag
  • 5u00 witte vlag


Athora Great Bruges Half Marathon

  • 1u30 roze vlag
  • 1u40 blauwe vlag
  • 1u50 gele vlag
  • 2u00 rode vlag
  • 2u10 groene vlag


Daarnaast wordt er voor elke deelnemer ook een polsbandje voorzien met daarop de tussentijden per kilometer die je moet lopen om je gewenste eindtijd te halen. Een handig geheugensteuntje voor tijdens de wedstrijd, dat je simpelweg rond je pols draagt! Deze bandjes zijn op zaterdag en zondag tijdens de openingsuren gratis af te halen in de inschrijvingszone.


SPORTOGRAF.COM is de officiële fotoservice van de Athora Great Bruges Marathon. Deze fotografen hebben de afgelopen jaren een goede reputatie opgebouwd met hun volledig digitale service en hun redelijke prijzen.

Aangezien zij zelf actief zijn als lopers, hebben ze ook een uitstekende gevoel vanuit het perspectief van de deelnemer.

Binnenkort volgt hier meer info.

Visit Bruges

Sinds eeuwen verbinden de Brugse Reien de stad met de zee, een garantie voor welvaart en voorspoed. Internationale handelslieden bouwden Brugge uit tot een van de grootste Hanzesteden. In de 15de eeuw floreerde de stad als nooit tevoren. Het authentieke middeleeuwse stadsweefsel bleef bewaard en grote delen van het historisch patrimonium bleven nagenoeg intact. Logisch dus dat UNESCO de volledige binnenstad als werelderfgoed erkende.

Voor info omtrent logies en bezienswaardigheden verwijzen we je graag door naar www.visitbruges.be  .

Welke extra maatregelen zullen er genomen worden omwille van COVID-19?

Je mag er met een gerust hart vanuit gaan dat we als organisator de veiligheid en het comfort van onze deelnemers, supporters, vrijwilliger en medewerkers steeds als absolute prioriteit beschouwen.

We zullen de veiligheidsmaatregelen op 16 oktober 2022 steeds aligneren met de op dat moment geldende overheidsmaatregelen. Momenteel gaan we ervan uit dat we het event in oktober zullen kunnen organiseren zoals beschreven op deze website. Hou deze pagina en onze social media kanalen steeds goed in de gaten voor eventuele wijzigingen ifv de op het moment geldende overheidsmaatregelen.